Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία στη Σχολική Τάξη

Οι μαθητές της Β΄ τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Κομοτηνής εργάζονται σε ομάδες κατά τη διάρκεια του μαθήματος της Φυσικής Γενικής Παιδείας:

Τον πάγκο εργασίας κάθε ομάδας αποτελούν δύο θρανία ενωμένα, ώστε να διευκολύνεται η αλληλεπίδραση των μελών:

Κάθε ομάδα εργάζεται με τη βοήθεια φύλλου εργασίας με σκοπό την από κοινού επεξεργασία θεμάτων σχετικά με τη διδακτέα ύλη, όπως αυτή ορίζεται από το Υπουργείο Παιδείας:

Σύμφωνα με έρευνες, οι μαθητές προτιμούν να διδάσκονται τα μαθήματα σε ομάδες εργασίας που ευνοούν την ενεργητική μάθηση, σε σχέση με την παραδοσιακή δασκαλοκεντρική διδασκαλία, κατά τη διάρκεια της οποίας νιώθουν περισσότερο παθητικοί δέκτες πληροφοριών.

Η διαδικασία απόκτησης γνώσεων, εξάλλου, έχει ενεργητική φύση και υπερβαίνει την παθητική αποδοχή πληροφοριών που μεταδίδονται από κάποια διαπιστευμένη πηγή.

Οι μαθητές που συμμετέχουν σε ανοιχτά μαθησιακά περιβάλλοντα τα οποία ευνοούν την ενεργητική μάθηση, όπως οι ομάδες εργασίας, φαίνεται να αποκτούν επίγνωση του τρόπου που μαθαίνουν, δηλαδή να συνειδητοποιούν τις ενέργειες που πρέπει να ακολουθήσουν για να αναπτύξουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, ενώ παράλληλα, μέσα από τις αλληλεπιδράσεις που συμβαίνουν στην ομάδα εργασίας, ενισχύονται οι επικοινωνιακές και οι κοινωνικές δεξιότητες των μελών της.

Σύμφωνα με έρευνες, οι μαθητές μπορούν να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες στις Φυσικές Επιστήμες, παρατηρώντας και ακούγοντας τους συμμαθητές τους. Νιώθουν άνετα να ρωτούν τους συμμαθητές της ομάδας τους για θέματα που δεν έχουν κατανοήσει, ενώ παράλληλα βρέθηκε ότι οι συμμαθητές μπορούν να διδάξουν ο ένας τον άλλον, μέσω της ανταλλαγής απόψεων, διευκολύνοντας τη μάθηση.

Ο κοινός στόχος των μελών της ομάδας εργασίας βοηθάει τη δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων και προάγει τις επικοινωνιακές δεξιότητες, που με τη σειρά τους, μέσω της αλληλεπίδρασης και της αλληλοβοήθειας, υποστηρίζουν τα άτομα στην οικοδόμηση της γνώσης.

Η αποτελεσματική μάθηση προϋποθέτει την ενεργό εμπλοκή του μαθητή κατά τη διδακτική διεργασία, αλλά και την προσωπική του υπευθυνότητα σχετικά με την ατομική του μαθησιακή επιτυχία. Επομένως, οι εκπαιδευτικές τεχνικές που απαιτούν τη δραστηριοποίηση και την αλληλεπίδραση των μαθητών, μπορούν να βοηθήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση.

Σε κάθε διδακτική ώρα (45 λεπτά):

  • Οι ομάδες επεξεργάζονται τα θέματα που περιέχονται στα φύλλα εργασίας (25 λεπτά).
  • Ο εκπρόσωπος κάθε ομάδας ανακοινώνει στην ολομέλεια τα αποτελέσματα της εργασίας της ομάδας του (10 λεπτά).
  • Ο διδάσκων κάνει τη σύνθεση των αποτελεσμάτων και συντονίζει την τελική συζήτηση των μαθητών (10 λεπτά).