Εισήγηση σε Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής της Φυσικής – Θεσσαλονίκη

Εισήγηση με θέμα: “Έρευνα Δράσης: οι Απόψεις των Μαθητών του Γενικού Λυκείου για την Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία στη Φυσική”, στο “17ο Πανελλήνιο Συνέδριο Φυσικής” που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη από τις 15 έως τις 18 Μαρτίου 2018.

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων Φυσικής Β΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας, οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες στη σχολική τάξη με σκοπό τη συνεργατική επίλυση προβλημάτων:

Επίσης, εργάστηκαν σε ομάδες στο Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών με σκοπό τη συνεργατική πραγματοποίηση εργαστηριακών δραστηριοτήτων:

Σε κάθε διδακτική ώρα (45 λεπτά):

  1. Οι ομάδες επεξεργάζονται προβλήματα ή εκτελούν εργαστηριακές δραστηριότητες με τη βοήθεια φύλλων εργασίας (25 λεπτά).
  2. Ο εκπρόσωπος κάθε ομάδας ανακοινώνει στην ολομέλεια τα αποτελέσματα της εργασίας της ομάδας του (10 λεπτά).
  3. Γίνεται σύνθεση των αποτελεσμάτων και συζήτηση (10 λεπτά).

Η Έρευνα Δράσης στη διδασκαλία είναι μια σπειροειδής διαδικασία που αποτελείται από:

  1. Σχεδιασμό της διδασκαλίας.
  2. Πραγματοποίηση της διδασκαλίας.
  3. Συλλογή ερευνητικών δεδομένων για την αξιολόγηση της διδασκαλίας, με σκοπό το στοχασμό και την ανατροφοδότηση.
  4. Πραγματοποίηση των απαραίτητων βελτιωτικών αλλαγών.

Τα βασικά αποτελέσματα έρευνας στους μαθητές σχετικά με τα μαθήματα ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στη σχολική τάξη και το εργαστήριο φυσικών επιστημών, στα οποία συμμετείχαν, ήταν τα εξής:

  • Οι μαθητές, σχεδόν στο σύνολό τους, θεώρησαν πως η ομαδική εργασία βελτίωσε τις γνωστικές τους δεξιότητες.
  • Η οικειότητα μεταξύ των συμμαθητών, ευνόησε τη διατύπωση αποριών μέσα στην ομάδα.
  • Η εργαστηριακή εμπειρία βελτίωσε τη στάση και το ενδιαφέρον των μαθητών για το μάθημα της Φυσικής.
  • Οι περισσότεροι μαθητές θεώρησαν την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία πιο άμεση, ενδιαφέρουσα και ευχάριστη μέθοδο διδασκαλίας σε σχέση με τη δασκαλοκεντρική.

Το συνέδριο διοργανώθηκε από την Ένωση Ελλήνων Φυσικών, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Θεσσαλονίκης.